انواع خدمات افکارسنجی
مؤسسه افکارسنجی «شیده» به صورت گلی میتواند خدمات گوناگونی را ارائه دهد که برخی از آنها عبارتند از:
- پژوهش و تحلیل: مراکز افکارسنجی با انجام تحقیقات و پژوهشهای متنوع، به بررسی و تحلیل موضوعات مختلف در حوزههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی میپردازند.
- سیاستگذاری: با تأمین اطلاعات و تحلیل مفصل، مرکز افکارسنجیها به سیاستگذاران در اتخاذ تصمیمات بهتر و ارائه راهکارهای موثر کمک میکنند.
- انتشار و ارتباطات: این مراکز طیف وسیعی از فعالیتهای ارتباطی دارند، از جمله انتشار گزارشها، مقالات و نشریات، برگزاری کنفرانسها و همایشها و توسعه روابط عمومی با سایر سازمانها و افراد.
- توسعه استراتژی: با مطالعه مسائل و چالشهای موجود، مراکز افکارسنجی میتوانند استراتژیهای مناسب برای دولتها، شرکتها و سایر سازمانها توسعه دهند.
- آموزش تخصصی: برخی مراکز افکارسنجی دورههای آموزشی برای عموم مردم یا بخشهای خاص از جامعه را برگزار میکنند، به طوری که دانشمندان، صنعتگران و کارآفرینان را بهرهور کنند.
با اینحال مرکز افکارسنجی مورد نظر علاوه بر اینکه میتواند خدمات و تحلیلهای متنوعی به گروههای مختلف مخاطبین خود (اعم از سازمانها، رسانهها و نهادها) دهد، به صورت ویژه خدمات زیر را میتواند به هولدینگها و سازمانهای اقتصادی زیرمجموع بنیاد ارائه نماید:
- تحلیل بازار: مراکز افکارسنجی میتوانند تحلیلهای جامعی از بازار و صنعتهای مختلف ارائه دهند. این تحلیلها شامل تحلیل رقابت، عوامل محرک و بازاریابی است.
- تحقیقات بازار: بنگاه های اقتصادی می توانند به مراکز افکارسنجی مراجعه کنند تا در مورد علاقهمندیها، نگرشها و نیازهای مشتریانشان تحقیقات انجام شود. این اطلاعات میتواند در ارتقا محصولات و خدمات و همچنین استراتژیهای بازاریابی مفید باشد.
- مشاوره استراتژیک: مراکز افکارسنجی می توانند به بنگاه های اقتصادی کمک کنند تا استراتژی های کسب و کار خود را بررسی و بهبود بخشند. با تحلیل دقیق عوامل داخلی و خارجی و تهیه برنامه های عملی برای رشد و توسعه کسب و کار، این مراکز بنگاه های اقتصادی را در پیشبرد رویکردهای استراتژیک جدید یاری میکنند.
- رصد و پیشبینی: مراکز افکارسنجی می توانند به بنگاه های اقتصادی در رصد روند ها و تغییرات بازار کمک کنند. آنها می توانند تهیه پرونده ها و گزارش هایی در مورد رشد صنعت، رقابت، عوامل سیاسی و اقتصادی و غیره انجام دهند. همچنین، در صورتی که شرکت های مشابهی در دیگر کشورها وجود داشته باشند، می توانند با استفاده از تحلیلهای بینالمللی، پیشبینی هایی در مورد روند های آینده در بازارهای جهانی ارائه دهند.
همچنین، ارائه سایر خدمات مانند پژوهش و تحلیل صنعتی، برگزاری کارگاههای آموزشی، ارائه دستاوردهای تحقیقاتی و آموزش را نیز میتوان در فهرست خدمات یک مرکز افکارسنجی برای بنگاههای اقتصادی قرار داد.